Salut,
Incepand cu 1 iunie 2020 au aparut masuri foarte importante de sprijin financiar pentru angajatorii a caror activitate a fost redusa sau intrerupta total/partial, fiind in imposibilitatea de a realiza venituri care sa sustina sau relua afacerea si mentinerea angajatilor.

1.SPRIJIN FINANCIAR PENTRU ANGAJATI

Ce categorii de angajati beneficiaza de decontarea unei parti din salariu?

Angajatii primesc 41,5 % din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat de la bugetul asigurarilor de somaj timp de 3 luni daca:

– au beneficiat de indemnizatia de somaj tehnic
sau
– nu au beneficiat de indemnizatia de somaj tehnic dar au avut contractele individuale de munca suspendate

Atentie: nu mai mult de 41,5% din câștigul salarial mediu brut(poti primi maxim 2.253 lei / salariat)

Persoanele care au beneficiat de indemnizatia de somaj de 75%, si solicita decontarea a 41.5% din salariu, trebuie sa fi avut contractul de individual de munca suspendat minim 15 zile.

Ce obligatii au angajatorii?

– sa mentina raporturile de munca pana la 31 decembrie 2020, cu exceptia lucratorilor sezonieri

Atentie: nu se aplica in cazul in care incetarea contractului de munca intervine din motive neimputabile angajatorului

– daca au mai multe obiecte de activitate, dintre care cel putin unul se afla sub incidenta restrictilor stabilite prin acte ale autoritatilor compentente, opteaza fie prin decontarea a 41,5% din salariu de baza brut, fie prin continuarea acordararii de somaj tehnic si dupa data de 31 mai 2020.

Cum se efectueaza decontarea cotei de 41,5% de catre angajatori?

– angajatorii suporta integral contravaloarea salariilor angajatilor, inclusiv decontarea cotei de 41,5%, incepand cu data de intai pana la data de 25 a lunii urmatoare

– depun prin mijloace electronice la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si lista de persoanele care beneficiaza de aceasta suma in termen de 5 zile.

– efectueaza decontarea cotei de 41,5% in termen de 10 zile de la data indeplinirii de catre angajator a obligatiilor declarative si de plata aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea.

Atentie: NU beneficiaza de aceste masuri angajatorii care la data solicitarii acestor sume se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate.

2.SUBVENTII PENTRU ANGAJATORI

Ce subventii primesc angajatorii?

Angajatorii primesc lunar 50% din salariul fiecarui angajat, (dar nu mai mult de 2.500 lei) pe o perioada de un an,  daca incadreaza in munca persoane care sunt inregistrate in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca si indeplinesc urmatoarele conditii:

– angajeaza in perioada 1 iunie – 31 decembrie 2020, persoane cu varsta peste 50 de ani si au contractele de munca incetate din motive neimputabile in perioada starii de urgenta si alerta.

-angajeaza pana in 31 decembrie 2020,persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 de ani.

Ce obligatii au angajatorii?

– sa mentina raporturile de munca pentru o perioada de minim 12 luni de la indeplinirea termenului de 12 luni pentru care s-a beneficiat de acest ajutor.

– sa depuna o cerere, prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene

– sa nu inceteze (in temeiul art. 55 lit. b), art. 56 alin. (1) lit. d) și e) și art. 65 din Codul muncii) contractele individuale de munca ale salariatilor anterior termenelor, deoarece sumele incasate de la agentiile pentru ocuparea fortei de munca vor fi restituite + dobanda de referinta a B.N.R

Atentie: NU beneficiaza de aceste masuri angajatorii care la data solicitarii acestor sume se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate.
3. PRELUNGIREA TERMENULUI PENTRU ACORDAREA SOMAJULUI TEHNIC DUPA DATA DE 31 MAI 2020
Se prelungeste acordarea indemnizatiei pentru somaj tehnic, suportat de stat, pentru TOATE DOMENIILE DE ACTIVITATE IN CARE SE MENTIN RESTRICTII, conform legii, pana la ridicarea acestora.

Precizam ca in acest moment, nu exista publicate norme de aplicare, coduri de activitate, sau o lista a domeniilor pentru care se aplica aceste facilitati, cel mai probabil urmand sa apara clarificari in perioada urmatoare.