TVA la incasare – ce ai de facut incepand cu 01 ianuarie 2013

Incepand cu 01 ianuarie 2013, intra in vigoare prevederile Ordonantei de Guvern nr. 15/2012, ordonantta ce introduce sistemul de plata a TVA la incasarea facturii

In cazul in care firma sau PFA-ul tau e inregistrat(a) ca platitor de TVA in Romania, esti obligat la aplicarea TVA-ului la incasare, daca cifra ta anuala de afaceri este sub plafonul de 2.250.000 RON. Pentru mai multe detalii legate de ce conditii trebuie sa indeplinesti ca sa sa aplici TVA-ul la incasare, clici AICI.

I.            Ce ai de facut incepand cu 01 ianuarie 2013?

Conform prevederilor legale, in cazul in care aplici noul sistem, va trebui sa mentionezi pe facturile emise, “TVA la incasare” pentru  toate operatiunile cu exceptia acelora excluse din sistem.

In cazul in care firma ta e nou infiintata, aplici TVA la incasare pana la momentul depasirii plafonului, moment in care esti obligat sa depui o notificare in acest sens.

            Pentru transparenta informatiilor, Ministerul Finantelor a intocmit “Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare”, registru in care puteti regasi toti contribuabilii care aplica noul sistem. Pentru a obtine informatii despre oricare dintre partenerii dvs, click AICI si veti avea acces la link-ul site-ul Ministerului de Finante.

II.       Cum va functiona sistemul?

  1. Ai o societate / PFA  care aplica TVA la incasare
    1. La vanzari / facturi emise colectezi TVA la incasare, insa nu mai tarziu de a 90-a zi de la data facturii /operatiunii. In cazul in care se depaseste termenul de 90 de zile, TVA-ul se declara in decontul de TVA  in functie de perioada de declarare (lunara sau trimestriala). Ai deasemenea obligatia sa mentionezi pe facturile emise  “TVA la incasare”. 
    2. La cumparari / facturi primite
  • Pentru toate achizitiile din Romania, de la persoane inregistrate ca platitori de TVA, deduci TVA-ul la plata facturii, indiferent daca partenerul tau comercial aplica sau nu sistemul. Atentie, in cazul achizitiilor nu se aplica termenul de 90 de zile, fiind obligat sa faci dovada stingerii efective a obligatiei de plata, pentru a-ti putea deduce TVA-ul.

Deducerea TVA-ului in afara regulii generale:

  • Pentru facturile primite de la persoane neinregistrate ca platitori de TVA, nu ai drept de deducere al TVA-ului
  • In cazul achizitiilor supuse taxarii inverse (cum ar fi de exemplu achizitia de material lemons, sau anumite tipuri de deseuri), inregistrezi  taxarea inversa la data primirii facturii (nefiind obligat sa platesti efectiv TVA-ul)
  • In cazul achizitiilor intra-comunitare – inregistrezi taxarea inversa la data primirii facturii (nefiind obligat sa platesti efectiv TVA-ul)
  • In cazul importurilor, data la care iti poti deduce TVA-ul, este data la care se face plata TVA-ului in vama
  • Cota de TVA se determina conform principiului sutei micsorate, respectiv 24/124, 9/109 sau 5/105 (in functie de cota de TVA aplicata) inmultit cu suma incasata sau platita.
  • Atentie, se considera plata sau incasarea unei facturi, cronologic, in functie de vechimea facturii, neexistand posibilitatea sa aleg sa incasez sau sa platesc o factura mai noua, la care sa aplic un anumit sistem, lasand facturi primite cu o data anterioara, neincasate sau neplatite.
    1. Cum se determina cota de TVA aferent incasarilor sau platilor partiale:

-> Ai o societate / PFA  care NU aplica TVA la incasare

    • La vanzari / facturi emise colectezi TVA la data emiterii facturii. In acest caz nu se urmareste data incasarii facturii pentru colectarea TVA-ului.
    • La cumparari / facturi primite
  • In cazul achizitiilor de la persoanele care NU aplica TVA la incasare (de exemplu mari contribuabili, nerezidenti, etc), aplici regula generala, respectiv iti deduci TVA-ul la data primirii facturii. Pentru aceste operatiuni nu ai obligatia verificarii efectuarii platii pentru deducerea TVA-ului.
  • In cazul achizitiilor de la persoanele care aplica TVA la incasare iti deduci TVA-ul doar la plata facturii. Tinem sa precizam ca, potrivit statisticilor Ministerului de Finante, peste 90% din contribuabili se afla in aceasta categorie.  Deducerea TVA-ului in afara regulii generale este similara cu cea descrisa in cazul persoanelor care aplica TVA la incasare.
  • ATENTIE – in cazul in care nu iti apare mentionat pe factura primita “TVA la incasare”, esti obligat sa verifici daca contribuabilul este sau nu inregistrat in Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare.

 III.        Care sunt operatiunile excluse din sistem?

Conform prevederilor legale, operatiunile excluse, pentru care nu mentionam pe factura  “TVA la incasare” sunt:

  • Livrarile intracomunitare, sau operatiunile la care locul livrarii este in afara Romaniei
  • Operatiunile care intra sub incidenta taxarii inverse, caz in care beneficiarul o inregistreaza la data primirii facturii
  • Livrarile scutite de TVA
  • Operatiunile cu regim special cum ar fi agentiile de turism care determina TVA-ul la marja de profit, sau vanzarile second hand, la care se determina marja profitului, aplicandu-se la aceasta cota de TVA specifica operatiunii
  • Livrarile catre beneficiari PERSOANE AFILIATE (care nu aplica sistemul). Aceasta  operatiune e exclusa din sistem, fiind obligati sa aplicam regula generala, respectiv sa colectam TVA-ul la data emiterii facturii. Asa cum am precizat si mai sus, pe aceasta factura nu se va mentiona “TVA la incasare”

Vrei sa afli mai multe despre aplicabilitatea noului sistem de TVA, sau cum poti optimiza calculul taxelor si impozitelor pentru firma ta, tinand cont de ultimele modificari legislative?

Contacteaza-ne si iti vom arata in functie de structura activitatii tale, care sunt diferentele de taxe care iti raman in buzunar, si ce prevederi fiscale pot fi aplicate pentru businessul tau

Vrei sa sa fii tinut la curent in timp util cu modificarile legislative, astfel incat sa nu fii luat prin surprindere si sa poti profita la timp de avantajele oferite de legislatia fiscala?

Inscrie-te la newsletterul nostru si vei primi ultimele noutati in materie de legislatie contabila si fiscala.

Pentru o “reteta” personalizata de taxe mici, te asteptam in atelierul nostru de “creatie” sa gasim solutia potrivita!

Contana – expert contabil si consultant fiscal

Comments are closed.